Saltar navegación. Ir directamente al contenido principal
Está usted en:
Comienza el contenido principal
Artículos
Configuración de la FPIA.1 Evolución histórica
The article provides an alternative theoretical framework for evaluating contemporary issues facing education, specifically vocational education and training (VET) in Europe.
Año:2016
Autor/es
Filiación:
Universidad Politécnica de Valéncia
Comunidad Autónoma / Región:Comunidad Valenciana
Revista:Journal Of Vocational Education And Training , Vol/nº: 68(2)
Palabras clave: Capability,CA,oppression,vulnerability,human capital,VET
The article provides an alternative theoretical framework for evaluating contemporary issues facing education, specifically vocational education and training (VET) in Europe. In order to accomplish this, it draws on the theoretical insights of the capability approach in the work of Amartya Sen; the concept of vulnerability as intrinsic to every human being, established by Fineman and Grear; and the concept of oppression advanced by Iris Marion Young. By developing the core concepts of each of these theories, the paper presents a human-based evaluative tool for education and argues that a fundamental misconception has arisen as to the purpose of post-compulsory education, a misconception generated by the wholesale application of the language of skills and productivity to the field of education, thus relinquishing its role to purely economic interests. The social justice framework presented herein aims to present a possible alternative approach to discuss and evaluate VET, in which humanistic concepts such as the recognition of human vulnerability and agency are central to the debate.
Artículos
The Treaty of Paris (ECSC, 1951) funded in 1951 the European Coal and Steel Community. This first step was followed by the Treaty of Rome, that created in 1957 the European Economic Community.
Artículos
Este artículo analiza el sistema de Formación Profesional (FP) de tres países concretos, representantes de cada uno de los denominados modelos clásicos, junto a una breve incursión en el modelo español.
Artículos
El desarrollo de la Formación Profesional (FP) en España ha sido un objeto de estudio de escaso interés entre los historiadores de la educación, que han centrado su atención en el análisis de escuelas concretas o de casos locales.
Artículos
El presente artículo revisa una ley adelantada a su tiempo y sumamente ambiciosa en el momento en el que se creó: la Ley de Formación Profesional Industrial de 1955, que institucionaliza la figura del Aprendiz Industrial y del Maestro Industrial, al tiempo que se forja con el concierto de interlocutores sociales, de entre los que destaca la empresa.
Fin del contenido principal